Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.
Tato
Małgorzata Bogajewska
Adaptacja dramatu Artura Pałygi w realizacji Małgorzaty Bogajewskiej dotyka problemu patriarchatu na linii ojciec–syn. Liczne retrospekcje pozwalają widzom zbudować całościowy obraz rodziny zbudowanej na strachu przed autorytarnym wojskowym, ale zręcznie wplecione w tragizm sytuacji komiczne teksty tworzą swoistą groteskę, wzbogaconą wykonywaną na żywo przez aktorów muzyką.
Opis spektaklu: Głównym bohaterem całej historii jest Franio, stojący wraz z matką i towarzyszami ojca przy łożu śmierci rodziciela. Chłopak powraca pamięcią do czasu swoich narodzin i dzieciństwa, naznaczonych okrutną ręką ojca – wojskowego, choć w tych wspomnieniach są i jasne chwile wzajemnego zrozumienia. Tragizm i komizm, zręcznie przemieszane w dialogach bohaterów, pozwalają jednak nabrać dystansu do całej sytuacji. Fabułę przedstawienia dopełnia grana na żywo przez aktorów muzyka i piosenki. Nowoczesna scenografia, której istotnym elementem jest ruchoma platforma, pozwala błyskawicznie zmienić miejsce akcji.
Małgorzata Bogajewska w oryginalny sposób inscenizuje dramat skomplikowanych relacji ojcowsko-synowskich. Wyborny komentarz do akcji stanowi muzyka wykonywana na żywo przez aktorów.
Nie lubimy ojców. Dlatego ich nie ma. Dlatego samotne matki harują dzień i noc na kasach, świątek, piątek. Dzieciaki wychowują babcie. Kobiety, w przeczuciu tego, co je czeka, unikają dzieci. (…) Nie ma żadnych ojców. Nikt nie tęskni. Samotnym matkom przydałby się po prostu jakaś służba albo instytucja, która, nie powodując wyrzutów sumienia, sumiennie zajęłaby się domem i wychowaniem dzieci pod ich nieobecność.
A ci, którzy zostają, są enigmatyczni. Cóż to za ojcowie! Cóż za figury! (…)
Nasi ojcowie to byli ostatni ojcowie. Po nich tylko cisza oraz partnerzy mamusi. Tatuś. Tatusiek. Nikt nie powie już – ojciec. Chyba że półżartem, półgębkiem i już bez znaczenia.
Piekło ojców jest już wypełnione.
W spektaklu jako rekwizyty użyte zostały wyroby tytoniowe.
Czas trwania spektaklu: 110 minut (bez przerwy)
Premiera: 1 października 2014