Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Aplaus:
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
5.0
0:00
min

Bagatela  śpiewa

Autor:

Krzysztof Materna

Reżyseria:

Krzysztof Materna

Piosenki od pokoleń wzruszały, bawiły, uczyły, a przede wszystkim łączyły ludzi – zarówno tych śpiewających, jak i słuchających. Czemu więc nie przyłączyć się do aktorów Teatru Bagatela, wykonujących piosenki najwybitniejszych polskich twórców: Marka Grechuty, Zbigniewa Wodeckiego, Andrzeja Zauchy i wielu innych, i nie nucić wraz z nimi znanych melodii? Bagatela śpiewa to nie tylko sentymentalna podróż do świata kultowej Piwnicy pod Baranami czy Studenckiego Festiwalu Piosenki, ale przede wszystkim ponadpokoleniowa zabawa, w której każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Opis spektaklu: Bagatela śpiewa to sentymentalna podróż do czasów, kiedy w Piwnicy pod Baranami rozbrzmiewały głosy Wiesława Dymnego czy Andrzeja Sikorowskiego, a teksty piosenek pisali najwybitniejsi poeci, jak Leszek Aleksander Moczulski. To także zaproszenie do odkrywania wraz z aktorami Teatru Bagatela znanych od lat utworów, które w nowych aranżacjach wciąż stanowią nieprzeceniona wartość polskiej kultury.

 

Czas trwania spektaklu: 110 minut (1 przerwa)

 

Premiera: 29 maja 2021

Zwiastun do spektaklu „Bagatela śpiewa”

Twórcy

Scenariusz i  reżyseria

Krzysztof Materna

Choreografia

Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka

Aranżacje muzyczne

Konrad Mastyło

Scenografia

Agata Stańczyk

Wybór kostiumów

Urszula Czernicka

Reżyseria świateł

Marek Oleniacz

Asystent reżysera/ inspicjent

Monika Handzlik

Zespół muzyczny

fortepian

Konrad Mastyło

kontrabas

Michał Braszak

instrumenty klawiszowe

Paweł Harańczyk

perkusja

Tomasz Kamiński

skrzypce

Zbigniew Paleta / Michał Chytrzyński

Utwory wykorzystane w spektaklu

 

 

Teatr uczy nas żyć, muz. Zbigniew Wodecki, sł. Jacek Korczakowski
Niebieska patelnia, muz. Andrzej Nowak, sł. Wiesław Dymny
Litania, Leszek Kołakowski
Taka głupia to ja już nie jestem, muz. Zygmunt Konieczny, sł. autor nieznany
Ballada o ogonie, muz. Zygmunt Konieczny, sł. Tadeusz Kubiak
Stół, Andrzej Warchał
Ballada o cudownych narodzinach Bolesława Krzywoustego, muz. Andrzej Zarycki, sł. Gall Anonim
Nie wpuszczą cię do mnie, muz. Zygmunt Konieczny, sł. autor nieznany
Drzemka w kawiarni, muz. Zbigniew Raj, sł. Tytus Czyżewski
Rozmowa z Jędrkiem, muz. i sł. Andrzej Sikorowski
Masz przewrócone w głowie, muz. Marian Pawlik, sł. Leszek Aleksander Moczulski Bezsenność we dwoje, muz. Marian Pawlik, sł. Włodzimierz Patuszyński
Czarny Alibaba, muz. Bogusław Klimczuk, sł. Tadeusz Urgacz
Abyś czuł, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, sł. Leszek Aleksander Moczulski
A taki miał być przyjemny nastrój, muz. Zbigniew Raj, sł. Stanisław Ignacy Witkiewicz Świniopas, Wiesław Dymny
Tango Anawa, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, sł. Marek Grechuta, Marek Czuryło
Jaka róża, taki cierń, muz. Włodzimierz Korcz, sł. Jacek Cygan
Wesele, muz. i opr. tekstu Marek Grechuta, sł. Stanisław Wyspiański
Ach te baby, muz. Roman Palester, sł. Jerzy Nel
W dzikie wino zaplątani, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, sł. Marek Grechuta
Dziewczyna z konwaliami, muz. Wojciech Trzciński, sł. Marian Skolarski
Rzuć to wszystko, co złe, muz. Zbigniew Wodecki, sł. Leszek Długosz
Ku pokrzepieniu serc /Polonez, muz. Wojciech Kilar, sł. Maciej Stuhr

 

Krzysztof Materna

Parę słów

 

 

To ja. Przedstawiam się Państwu oficjalnie, nie tylko jako Zastępca Dyrektora do spraw Artystycznych Teatru Bagatela, ale również jako scenarzysta i reżyser spektaklu, na który Państwa zaprosiliśmy. Odpowiadam za wszystko, co zobaczycie. Zaprosiłem Państwa do wspólnej podróży sentymentalnej po moim krakowskim życiorysie. Realizując znane motto, które wypowiada jeden z bohaterów kultowego filmu Rejs – „Najlepiej lubimy piosenki, które znamy” – wybrałem piosenki, które znam najlepiej, które Państwo też znacie, a które nigdy się nie zestarzeją, bo są po prostu świetne i literacko, i muzycznie. Wybrałem je również pod tym kątem, żeby dać szansę wspaniałemu zespołowi świetnie śpiewających aktorów Teatru Bagatela na stworzenie nowego oblicza tych piosenek. Nie robimy coverów, nie ścigamy się z oryginałami, przedstawiamy nowe wersje, muzycznie i interpretacyjnie podkreślając wspaniałą twórczość krakowskich autorów i kompozytorów.

Jeśli coś się utrwala przez wszystkie pokolenia, jeśli się nie starzeje, to znaczy, że jest to prawdziwa sztuka. Wspominam w tym spektaklu nie tylko wspaniałych kompozytorów i autorów tekstów, ale również legendarne postaci krakowskiej Piwnicy pod Baranami: Wiesława Dymnego, Andrzeja Warchała, i wielkiego polskiego filozofa Leszka Kołakowskiego. Ich teksty mają szczególną wartość, bo kiedy się ich słucha, sprawiają wrażenie, jak gdyby były napisane wczoraj. Takie samo wrażenie sprawiały dziesięć, dwadzieścia i trzydzieści lat temu. Proszę mi wybaczyć ten sentymentalny wybór, ale jest to mój osobisty powrót do młodości, do czasów, w których się wychowałem, do związków z legendarną Piwnicą pod Baranami, do przyjaźni z Andrzejem Zauchą, Markiem Grechutą, Zbyszkiem Wodeckim. Ich piosenki interpretujemy dzisiaj na nowo, a wspominam jako nieodżałowanych, Wielkich Artystów. Spotkania z nimi, a także z genialnymi krakowskimi poetami, kompozytorami i instrumentalistami, to powrót do czasów, które mnie kształtowały i które zadecydowały o tym, jaki mam gust. Mam nadzieję, że nasz spektakl, zwłaszcza po depresyjnym okresie pandemii, sprawi Państwu przyjemność, a jednocześnie uświadomi, jak wszyscy możemy być dumni z potencjału krakowskich twórców.

 

Osoby

 
 
 
Krzysztof Materna – reżyser, aktor, producent telewizyjny i teatralny oraz satyryk. Studiował na Wydziale Aktorskim krakowskiej PWST. W 1988 uzyskał eksternistycznie dyplom reżysera na egzaminie w Ministerstwie Kultury przed komisją pod przewodnictwem Aleksandra Bardiniego. Od lat osiemdziesiątych tworzył z Wojciechem Mannem artystyczny tandem, realizujący m.in. kultowe programy telewizyjne „Mądrej głowie”, „Za chwilę dalszy ciąg programu”, „MdM”, „MdM po godzinach”, „MaMa” oraz „M kwadrat”. Duet dwukrotnie zdobył Wiktora za najlepszy program artystyczny i zwyciężył w ankiecie „Polityki” na najważniejsze osobowości telewizyjne stulecia. Jako dyrektor artystyczny Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych był promotorem i producentem wielu historycznych wydarzeń (Perfect Day, Obywatel GC, recitale Edyty Geppert i Michała Bajora) oraz scenarzystą i reżyserem koncertów festiwali opolskich i sopockich. Przez dekadę pełnił także funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku, na którym stworzył cykliczne widowisko „+”, uznane za jedno z największych i najoryginalniejszych plenerowych przedsięwzięć jazzowych na świecie (jego bohaterami byli m.in. Leszek Możdżer, Marcus Miller, Tomasz Stańko, Herbie Hancock i Quincy Jones). Od 1979 współpracował z wieloma scenami w całej Polsce. Realizował przedstawienia m.in. w teatrach: Starym w Krakowie, Rampie, Studio Buffo, Polonii, IMCE i Och-Teatrze w Warszawie, Śląskim w Katowicach. W 2019 roku w Teatrze Polskim w Szczecinie przygotował spektakl poświęcony spuściźnie Wiesława Dymnego. W lipcu 2020 został dyrektorem artystycznym Teatru Bagatela. Odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2009).
 
Recenzje

Krakowskie Forum   |   MDK łaziska   |   Gazeta Wyborcza   |   Gazeta Krakowska   |   Dziennik Teatralny

Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.
Zgoda