Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Aplaus:
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
5.0

Pani Pylińska i sekret Chopina

Autor:

Eric-Emmanuel Schmitt

Reżyseria:

Adam Opatowicz

Czy niechęć do fortepianu może przerodzić się w czułą i intymną relację z muzyką? Tak, jeśli przewodniczką po tej najbardziej niematerialnej ze sztuk będzie pani Pylińska – polska emigrantka, u której lekcje zaczyna pobierać zafascynowany twórczością Chopina student filozofii Éric. Nauka muzyki u ekscentrycznej i niezwykle pomysłowej damy okaże się dla młodzieńca wielką szkołą życia, złożoną z dźwięków przyrody, a także uczuć, emocji oraz… kontaktów z zaświatami – pani Pylińska bowiem wierzy, że duch Chopina odradza się w zamieszkujących jej dom zwierzętach.

 

Opis spektaklu: Autobiograficzna opowieść Erica-Emmanuela Schmitta, jednego z najpoczytniejszych na świecie pisarzy francuskojęzycznych. Młody student Eric, pragnący nauczyć się grać na fortepianie, trafia pod skrzydła ekscentrycznej nauczycielki polskiego pochodzenia, zakochanej w muzyce Chopina pani Pylińskiej. Nauczycielka stosuje niekonwencjonalne metody edukacyjne: każe uczniowi kłaść się pod fortepianem, słuchać szumu gałęzi w parku, a także… uprawiać miłość. Spotkania z nią stają się dla młodzieńca nie tylko początkiem podróży do świata dźwięków – także tych płynących z przyrody – ale również niezwykłą lekcją życia i rozumienia tożsamości, której czułym wyrazem jest właśnie muzyka. Ten niezwykły spektakl, będący połączeniem słów, muzyki oraz wspaniałej gry aktorskiej, to opowieść o odkrywaniu tajemnicy lepszego rozumienia świata i odnajdowaniu własnej drogi poprzez kompozycje dźwięków. To także liryczny hołd złożony wielkiemu polskiemu kompozytorowi oraz pani Pylińskiej – autentycznej nauczycielce muzyki autora tekstu, Érica-Emmanuela Schmitta.

 

W spektaklu jako rekwizyty użyte zostały wyroby tytoniowe.
Dzieło oryginalne w języku francuskim © Antigone 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone www.eric_emmanuel-schmitt.com

 

Czas trwania spektaklu: 80 minut (bez przerwy)


Premiera:
9 kwietnia 2022

03.05 piątek, 19:15
04.05 sobota, 19:15
05.05 niedziela, 17:00

Twórcy

Autor

Eric - Emmanuel Schmitt

Tłumaczenie

Jan Nowak

Reżyser/Reżyseria świateł

Adam Opatowicz

Scenografia/Kostiumy

Marek Braun

Wykonanie muzyczne

Janusz Olejniczak

Opracowanie muzyczne

Janusz Olejniczak

Asystent reżysera/inspicjent

Monika Handzlik

Osoby


Adam Opatowicz
– reżyser, aktor i autor muzyki do kilkudziesięciu przedstawień teatralnych. W latach 1992 – 1994 kierownik artystyczny szczecińskich teatrów Krypta i Piwnica przy Krypcie. Od 1994 roku dyrektor Teatru Polskiego w Szczecinie. Założyciel kabaretu literackiego Czarny Kot Rudy, tworzonego przez aktorów Teatru Polskiego: J. Kołaczkowską, A. Andrusa, A. Poniedzielskiego, J. Józefowicza i S. Tyma. Reżyser takich przedstawień jak Hrabina, Paria (Opera na Zamku), Ogrody czasu (Teatr Polski w Szczecinie), Mistrz i Małgorzata (Teatr Polski w Szczecinie), Kolacja na cztery ręce (Teatr Polski w Szczecinie), Hamlet i Sen nocy letniej (widowiska plenerowe na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie), a także musical Cień W. Młynarskiego i M. Małeckiego oraz Stacyjka Zdrój J. Przybory i J. Wasowskiego (wspólnie z Andrzejem Poniedzielskim, Teatr Ateneum w Warszawie i Teatr Polski w Szczecinie). W Teatrze Bagatela wyreżyserował Panią Pylińską i sekret Chopina.

Janusz Olejniczak – jeden z najwybitniejszych współczesnych chopinistów. W 1970 r. był najmłodszym laureatem Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina, nagrodzony także na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu. Artysta koncertuje w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych, dawał również lekcje mistrzowskie poza granicami kraju. Poza żelaznym repertuarem klasycznym wykonuje także polską muzykę współczesną, m.in. Lutosławskiego, Góreckiego, Kilara. Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel); jest stałym gościem festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires. Jego dorobek artystyczny obejmuje ponad czterdzieści nagrań, w tym ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak Pianista Romana Polańskiego czy Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem Gloria Artis oraz ośmiokrotnie nagrodą Fryderyk.

Eric-Emmanuel Schmitt porzucił karierę akademicką jako wykładowca filozofii (z której obronił doktorat) na Uniwersytecie Sabaudzkim, aby oddać się pisarstwu. Jego trzy pierwsze dramaty (nietłumaczone na język polski), wystawione we francuskich teatrach w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, przyniosły mu prestiżowe francuskie nagrody teatralne (m.in. trzykrotnie Nagrodę Moliera) i rozpoznawalność jako wybitny dramatopisarz. W ciągu dziesięciolecia Schmitt stał się jednym z najpopularniejszych francuskojęzycznych autorów na świecie. Pisał powieści, opowiadania, eseje i dramaty, tłumaczone na trzydzieści pięć języków, a dramaty wystawiane w ponad czterdziestu krajach. W 2001 roku został nagrodzony Grand Prix du Théâtre de l’Académie Française, a dziewięć lat później otrzymał Nagrodę Goncourtów w kategorii opowiadania za zbiór opowiadań Trucicielka.