Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Aplaus:
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
5.0

Proces. Spektakl muzyczny

Autor:

Franz Kafka

Reżyseria:

Jakub Szydłowski

Niesprecyzowana miejscowo i historycznie czasoprzestrzeń jest światem, w którym toczy się opowieść o bohaterze, którego Franz Kafka, zredukował – jak to oskarżonego – tylko do imienia i inicjału nazwiska. Józef K. z nieznanych sobie przyczyn ma nagle stanąć przed sądem, by tłumaczyć się z postępków, których nie popełnił.
Surrealistyczny „Proces”, pochodzącego z Pragi autora, należy do ścisłego kanonu literatury światowej. Genialna metafora totalitaryzmu jest także wybitnym obrazem samotności współczesnego człowieka, bezradnego wobec otaczającej go rzeczywistości.
Fascynujący charakter tego utworu stał się wyzwaniem dla reżysera Jakuba Szydłowskiego, który proponuje Widzom Teatru Bagatela, spektakl muzyczny z librettem swojego autorstwa, oparty na prozie Kafki.
Atrakcyjnie współczesne, nie pozbawione groteskowego humoru i niekonwencjonalne odczytanie „Procesu”, uwypukla jego uniwersalność i ponadczasowość.
Zróżnicowane melodyjnie songi dynamizują i komentują kafkowski świat, który nieodmiennie  jest częścią naszej rzeczywistości.

 

 

Twórcy

Tłumaczenie

Jakub Ekier

Adaptacja i reżyseria

Jakub Szydłowski

Scenografia, reżyseria świateł

Grzegorz Policiński

Kostiumy

Dorota Sabak

Muzyka. kierownictwo muzyczne

Jakub Lubowicz

Choreografia

Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka

Animacje

Veranika Siamonava, Zachariasz Jędrzejczyk

Przygotowanie wokalne

Marcin Wortman

Asystent reżysera/ inspicjent

Magdalena Gródek

Osoby

 

Jakub Szydłowski
Reżyser spektakli muzycznych i koncertów, aktor musicalowy i dubbingowy; absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Występował w Teatrze Muzycznym w Gdyni (Claude Bukowski w „Hair”, Debiut Roku 1999; główne role w trans-operze „Sen nocy letniej” i „Muzyce Queen”), Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (m.in. Mackie Majcher w „Operze za trzy grosze”, Zach w „A Chorus Line”), stołecznych: Teatrze Studio Buffo („Romeo i Julia”, „Piotruś Pan”), Teatrze Komedia (m.in. „Kieszonkowa orkiestra”, „Niebezpieczne związki”) i Teatrze Muzycznym Roma („Grease”, „Koty, „Akademia pana Kleksa”, „Taniec wampirów”, „Upiór w operze”, „Les Misérables”, „Deszczowa piosenka”, „Mamma Mia!” i „Piloci”).

Jest librecistą i reżyserem „Procesu – spektaklu muzycznego”, „Księgi dżungli” i „Przypadków Robinsona Crusoe”, granych w Teatrze Muzycznym Roma, Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz Teatrach Muzycznych w Gdyni i Poznaniu. Reżyser musicali: „Rent” (Teatr Rampa), „Adonis ma gościa” (Teatr Roma, Opera i Filharmonia Podlaska), „Doktor Żywago”, „West Side Story” i „Brzydki kaczorek” (Opera i Filharmonia Podlaska), „Kajko i Kokosz. Sztuka latania” (Teatr Syrena), „My Fair Lady” (Opera na Zamku), „Koty” (Teatr Rozrywki w Chorzowie), „Kopernik” (Opera Krakowska) i „Dziewczyny z kalendarza” (Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni). W Teatrze Muzycznym w Łodzi wyreżyserował przedstawienia: „Cyrana” (Nagroda im. J. Kiepury), „Madagaskaru – musicalowej przygody”, „Pretty Woman” i „Złap mnie, jeśli potrafisz”, jest także librecistą i reżyserem musicalu dla dzieci „Tadek na tropach Minotaura” oraz musicalu „Dracula” (2024).