Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Aplaus:
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
5.0

Poskromienie złośnicy (The Taming of the Shrew)

Autor:

Wiliam Szekspir

Reżyseria:

Michał Kotański

Komedia romantyczna Williama Szekspira

Tytuł Poskromienie złośnicy to jedno z wielu dzieł Wiliama Szekspira, obok Romea i Julii Hamleta , Makbeta i Snu Nocy Letniej, najchętniej wystawianych na deskach teatrów. Ta jednak jest najbardziej niepoprawną politycznie sztuką. Jak czytać dziś klasykę teatru? Kto kogo – i czy w ogóle – poskromi? Z opowieścią o charakternej Katarzynie zmierzył się Michał Kotański , znany widzom Sceny na Sarego 7 z twórczych adaptacji Układu i Mefista.

Produkcja i adaptacja klasycznej komedii

Baptysta Minola posiada dwie córki: Katarzynę oraz Biankę. I choć to siostry z jednej krwi, usposobienie ich prezentuje się zgoła odmiennie. Pierwsza z nich, zarazem starsza, to wcielony diabeł, druga zaś odznacza się cechami, które chciałaby posiadać każda dobrze ułożona panna. Nikogo nie powinien więc dziwić fakt, że o rękę Bianki ubiegają się liczni mężczyźni w różnym wieku. Głowa rodu stawia jednak warunek, nim Bianka wyjdzie za mąż, starsza córka musi znaleźć męża. Licznym zalotnikom przyjdzie więc połączyć siły, po to, by znaleźć śmiałka, który podejmie się tej karkołomnej i z założenia przegranej misji, jaką jest obłaskawienie złośnicy. Niczym z nieba spada im Petrukio (Michał Majnicz i Marcel Wiercichowski). Oczywiście pod warunkiem otrzymania sowitej nagrody.

Poskromienia złośnicy w Teatrze Bagatela

Tekst Szekspira wystawiony na deskach Teatru Bagatela z jednej strony w sposób komediowy wykorzystuje potencjał budzący u widza śmiech, z drugiej podejmuje tematykę, która nadal jest aktualna i należy do kwestii obyczajowo poważnych. W tym jednak przecież cała sztuka i kunszt, by połączyć temat istotny z humorem. Krakowska adaptacja równoważy te dwie rzeczywistości. Nie szczędzi nam śmiechu gdy trzeba, ale i miejsca, na to by ze spokojem obserwować zmagania adoratorów. Reżyser spektaklu Michał Kotański podjął się tematu, który towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Mowa o walce płci. „Poskromienie złośnicy” to propozycja zarówno dla miłośników Szekspira, jak i tych, którzy pragną w końcu się do niego przekonać. W rozmowie z PAP reżyser wyjaśnił, że jego adaptacja jest współczesna – widzowie nie zobaczą na scenie XVI-wiecznej, szekspirowskiej scenografii, kostiumów, nie usłyszą też dawnej muzyki. Przedstawienie powstało na podstawie przekładu Jerzego Sity jako komedia obyczajowa . „Wydaje się mi, że dość dawno ten dramat Wiliama Szekspira nie był realizowany na bazie tego tłumaczenia, a ono jest według mnie o tyle ciekawe, że akcentuje – także za pomocą języka – przedmiotowe traktowanie kobiety” – mówił reżyser. Jak dodał, starał się zachować warstwę komediową utworu Szekspira, ale chciał też, aby spektakl zmuszał do refleksji. „Dramat porusza temat, który chyba zawsze będzie aktualny, czyli walkę płci. Wydaje się nam, że od epoki elżbietańskiej  zrobiliśmy ogromny postęp, ale kobiety cały czas mają pod górkę i wyostrzam ten problem w spektaklu” – powiedział Kotański. W finałowych scenach przedstawienia widzowie znajdą nawiązania do amerykańskiego serialu „House of Cards”. „Ten film odsłania kulisy władzy. My bohaterów – Katarzynę i Petrukia – ukazujemy jako ludzi, którzy nie mają złudzeń i rozumieją, w jaki sposób działa świat; że również czasami trzeba być cynicznym, odegrać rolę, którą chcą widzieć inni, po to aby w tym świecie przeżyć” – mówił reżyser. W roli głównej, tytułowej ”złośnicy” Katarzyny obsadzona została Magdalena Grąziowska, a w rolę Petrukia wcielił się Michał Majnicz oraz Marcel Wiercichowski.

Reżyseria: Michał Kotański

Scenografia: Tomasz Brzeziński

Kostiumy: Anna Chadaj

Muzyka: Lubomir Grzelak

Choreografia: Cezary Tomaszewski

Projekcje: Michał Jankowski

Reżyseria świateł: Marek Oleniacz

Asystenci reżysera: Monika Handzlik i Maksym Teteruk

Inspicjent / sufler: Monika Handzlik

Obsada: Magda Grąziowska (Katarzyna), Karolina Chapko/ Anna Paruszyńska – gościnnie/ Kinga Suchan – gościnnie (Bianka/ Modystka), Alina Kamińska (Wdowa Dorota), Kamila Pieńkos (Kurtis), Michał Majnicz – gościnnie (Petrukio), Marcel Wiercichowski (Petrukio/ Grumio), Maurycy Popiel (Lucentio), Dariusz Starczewski (Baptysta Minola), Piotr Urbaniak (Wincentio), Paweł Sanakiewicz (Gremio), Jakub Bohosiewicz (Hortensjo), Marek Bogucki (Bakałarz), Przemysław Branny (Tranio), Marcin Kobierski (Biondello), Tomasz Lipiński (Grumio), Sławomir Sośnierz (Krawiec)

 

Data premiery: 17 czerwca 2015

Gala premierowa: 9 października 2015, Duża Scena Teatr Bagatela

Spektakl prezentowany do maja 2016

Zagrany 26 razy