Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Aplaus:
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
applaus icon
5.0
0:00
min

Pitawal.  Historie kryminalne Krakowa w piosenkach

Autor:

Patrycja Babicka

Reżyseria:
Scena:

Kto nie lubi kryminałów? Na deskach Bagateli pojawią się seryjny morderca, para kanibali, zazdrosny mąż z karabinkiem i inne złowieszcze postaci, a wszystko w niesamowitej lirycznej i muzycznej aranżacji. Pitawal to autentyczne sprawy kryminalne z historii Krakowa, przedstawione w wielogłosowym monodramie, granym przez wyjątkową Annę Rokitę. Szczegółowy opis „Koncert skomponowany na 13 morderców i 578 ofiar to Pitawal – tak o spektaklu mówi autorka tekstów Patrycja Babicka.

 

Opis spektaklu: „Koncert skomponowany na 13 morderców i 578 ofiar to Pitawal – tak o spektaklu mówi autorka tekstów Patrycja Babicka. „Zabieramy Was w muzyczną podróż po Krakowie szlakiem zbrodni. Wędrujemy po ciemnych, dusznych podwórkach i piwnicach. Zaglądamy do okien starych kamienic i patrzymy człowiekowi w oczy”.

Co to jest Pitawal

Pitawal to zbiór publicystycznych opracowań sprawozdań z głośnych rozpraw sądowych w sprawach kryminalnych. Nazwa pochodzi od nazwiska pierwszego autora takiego zbioru – francuskiego adwokata F.G. de Pitavala, który w 1734 roku wydał swój zbiór spraw kryminalnych zatytułowany Causes célèbres et intéressantes.

Pitawal w Polsce

Pierwszym polskim pitawalem były w wydane w 1852 roku we Wrocławiu Tajemnice społeczeństwa ukryte w sprawach krymynalnych krajowych i Zagranicznych autorstwa Teodora Tripplina. Innymi znanymi polskimi publikacjami tego typu są Pitaval warszawski Stanisława Szenica (1958) i Pitaval krakowski Stanisława Salmonowicza, Janusza Szwai i Stanisława Waltosia (1962).

 

Czas trwania spektaklu: 80 minut (bez przerwy)

Twórcy

Autorka

Patrycja Babicka

Reżyseria

Anna Rokita

Scenografia

Jan Kozikowski

Muzyka

Piotr Krakowski i Paweł Penarski

Zespół muzyczny p/k Piotra Krakowskiego w składzie

Piotr Krakowski, Jakub Piechnik, Kajetan Pietrzak, Stanisław Rzepiela, Jarosław Wilkosz

Ruch sceniczny

Piotr Skalski

Projekcje

Paweł Penarski

Reżyseria świateł

Marek Oleniacz

As. reż. / inspicjent / sufler

Monika Handzlik

Osoby

 
Patrycja Babicka – absolwentka Polonistyki i Teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka oraz Public Relations w Wyższej Szkole Europejskiej. Zawodowo związana z każdym kierunkiem ukończonych studiów – zajmuje się edukacją, PR-em w nowych technologiach, dramatem i piosenką aktorską. Jako dramaturg debiutowała na łamach „Dialogu” w 2008 roku Dramatem sensacyjnym. We współpracy z Bartoszem Porczykiem stworzyła teksty do jego płyty Sprawca. Autorka tekstu Piosenki Marionetki do filmu Bartosza Kulasa Circus Maximus. Pisanie zaczęła od dramatów, ale zbiegiem okoliczności okazało się, że jej ulubioną formą jest piosenka, którą postrzega jako muzyczną formę mikroteatru. Praca nad Pitawalem zajęła jej prawie dwa lata – zanim powstało kilkanaście piosenek opartych na prawdziwych historiach kryminalnych Krakowa, przejrzała setki stron materiałów źródłowych, w skład których wchodziły akta sądowe, literatura faktu, archiwalne artykuły prasowe oraz filmy i opracowania dokumentalne. 
 
Anna Rokita – ukończyła wrocławską PWST w 2006 roku. Na drugim roku studiów debiutowała jako Laura w Szklanej menażerii (reż. D. Starczewski) w Teatrze Bagatela, do którego została zaangażowana jako etatowa aktorka. Nazywana jest „aktorzycą” i „zwierzem scenicznym”, znakomicie potrafi wcielić się w postaci z Dostojewskiego czy Woody’ego Allena. Jej kolejne role to: Ona w Seansie(reż. W. Nurkowski), Hedda w Heddzie Gabler (reż. D. Starczewski), Bianka w Othellu (reż. M. Sobociński), Sonia w Zbrodni i karze (reż. W. Śmigasiewicz), Dziewczyna w Procesie (reż. W. Śmigasiewicz), Adrian w Seksie nocy letniej (reż. A. Majczak), Karla w Nocy Helvera (reż. I. Villqist) oraz pies i starsza kobieta w Barbelo, o psach i dzieciach (reż. M. Bogajewska). Trzy skrajnie odmienne typy kobiece zagrała w Układzie (Florence) i Mefiście (Barbara) w reżyserii Michała Kotańskiego oraz w Tacie (Mamusia) w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Po epizodach w Mayday i Oknie na parlament w 2012 roku zmierzyła się z pierwszą znaczącą rolą farsową w Wieczorze kawalerskim, a od 2016 gra tytułową bohaterkę Pomocy domowej. Wystąpiła także w kilku serialach i filmach pełnometrażowych (Janosik, reż. A. Holland i Huśtawka, reż. T. Lewkowicz). Brała udział w Gali XXVI Przeglądu Piosenki Aktorskiej „Wiatry z mózgu”. W 2013 wyróżniona nagrodą Arete za debiut w Teatrze Polskiego Radia w roli Karli w Nocy Helvera. Jednym z owoców współpracy z kompozytorem Piotrem Krakowskim jest monodram muzyczny do tekstów Patrycji Babickiej. Pitawal. kryminalne historie Krakowa w piosenkach to debiut reżyserski aktorki.
 
Recenzje
 
Ta strona wykorzystuje pliki typu cookie. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki.
Zgoda